Angels live, they never die. Apart from us, behind the sky. They´re fading souls who´ve turned to ice. So ashen white in paradise..

Underbara dagar



Igår började dagen med promenad, det var så himla skönt redan vid halv nio. :) Sen solning ända fram till två då jag var tvungen att åka till jobbet.. Lite småsur att behöva gå o jobba när det var så fint väder så när jag åker till jobbet så är det självklart en som ligger o kör i 60km på en 90 väg och dom som känner mig vet att varken så jag vill eller inte så blir jag rätt skapligt irriterad.. Kan inte köra om då det kommer bilar hela tiden, börjar då stirra på nummerplåten på bilen.....

Vet inte om det syns? :P Men det står iaf PMS, då när jag var som mest arg så börjar jag gapskratta! Jäkla PMSVRAK kan jag vara ibland! Man kan skratta åt det men ibland är det riktigt jobbigt, var jobbigare förr är mycket bättre nu.. Har gått till gynekologen många gånger för att få ngt som lindrar min PMS och sist jag var där så sa hon att jag hade PMDD. Här kommer en förklaring om vad det är!

Vad är skillnaden mellan PMS och PMDD?
Svar:
PMS är i sig ingen smärta, utan en humörsvängning, fastän av lättare slag som kan leda till att man känner sig hängig på flera sätt. PMDD däremot är en sjukdom i de hormonella körtlarna.

Vad står PMDD för?
Svar:
Premenstrual dysphoric disorder. Medan man till PMS räknar lättare fysiska besvär som svullna bröst och sötsug är diagnosen för PMDD en rad psykiska bevär före menstruation.
Vilka problem kan man få genom PMDD?
Svar:
Framförallt nedstämdhet och kraftiga humörsvängningar, spänningar, oro och irritation. Man kan bli labil och kan få häftiga aggessionsutbrott. Humörsvängningar kan man få vid PMS också men det är då av mycket lättare art. Några drabbas också av sömn- och koncentrationssvårigheter vilket leder till enorm trötthet. Ledvärk och huvudvärk som liknar migrän. Sedan finns också samma problem som vid PMS, alltså sötsug, svullnad och ömhet i brösten.

Varför drabbas en del kvinnor av PMDD?
Svar:
Somliga är mer känsliga för de könshormoner som uppträder vid mens.

Hur kan man lindra problemen?
Svar:
Vid PMS tar många till p-piller som en hjälp men det biter inte på PMDD-symptomen. Det enda som visat sig vara effektivt mot PMDD är antidepressiva läkemedel. I USA har man nyligen beslutat att lyckopillret prozac ska få användas för att lindra PMDD-symptom. I Sverige jobbar forskare på att kunna ta fram ett anti-PMS-piller, ett slags hormonpiller som kan lindra effekten av menstruationscykeln men också hjälpa vid hormonbehandlingarna vid klimakteriet. Men det är en lång process och det kan ta många år innan det finns en effektiv medecin.

ALLTSÅ, det är 2011 och det finns ännu inte ngt som lindrar PMDD. Antidepressiva vill jag inte ta, känns inte bra.. Så svårt att förklara för folk som inte har varit med om detta själva, en del säger att " Det är bara att bita ihop o skärpa sig!". DET gör VÄLDIGT ont att folk dömmer en efter detta, efter vad en SJUKDOM gör mot kroppen! Det är så att om det gick att "skärpa" sig så vore det inte så jobbigt, jag sitter och säger till mig själv hela tiden när jag är som argast att SNÄLLA SNÄLLA IDA VAR GLAD, JAG VILL VERKLIGEN INTE VARA ARG! Det är ju självklart inte jag som väljer att vara arg, jag vill väl inte vara arg? Såklart.. När jag inte har PMDD är jag hur lycklig o glad som helst men när det kommer så gör det ngt med kroppen så jag känner mig TOTALT värdelös, allt är bara skit och jag blir riktigt vansinnig ibland.. Synd som sagt att det finns så LITE förståelse för det är jobbigt ändå utan att folk gnäller om hur tjurig man är. När man är som mest ledsen över att man är nere och arg så kommer någon o säger "Fan vad tjurig du är!" eller liknande, går inte beskriva känslan.. Inte alls! MEN som sagt blivit bättre, tror det har med träningen att göra och att jag äter så bra nu.. Känner dock av det lite extra nu när jag deffar, det enda bra med det är att man får extra kraft på gymmet när man är förbannad!

Vill inte att någon ska tycka synd om mig, kanske bara skaffa sig lite förståelse om varför jag kanske inte alltid är på topp!

Tuva är en riktig goseplutt som jag lånar ibland! :)

Idag har varit en sjukt härlig dag, mamma har varit här och vi gick upp tidigt för städa hela lägenheten och var väl färdiga runt halv elva.. Fasen så skönt det är att ha en extra som hjälper till när det kommer till storstädning! :) Har som sagt börjar att gå en promenad på minst en halvtimme innan frukost, det är jobbigt att gå upp tidigare men så himla skönt när man väl är ute o går o sen har det gjort. Har lilla Tuva här idag också, mycket roligare att gå ut o gå när man har någon att gå med. :) Hon är så himla söt!!
Mamma o Tuva vid nossen. :)

Efter städ åkte vi till Nossen för att sola och det var väldigt skönt, dock tröttnar jag rätt fort. Vill bli brun men kan inte ligga länge, det går bara inte får panik.. Var dock inte svårt att få med mamma då jag såg att en spindel klättrade i hennes hår, haha. Vi hade lite problem med att gå o lägga oss igår också, var så himla trött runt elva och kunde knappt hålla ögonen öppna. Slänger mig i sängen och sen tittar upp i taket, kan det vara en halvmeter stor äckelspindel i taket?! Lovar den var inte liten, jag fick nästan hjärtattack o dog.. Mamma och jag hoppade runt i lägenheten och skrek och fick panik, helt normalt? Nej! Vi sa att vi skulle sova på soffan, men vi skulle inte kunna sova med tanken att han kanske kom in dit.. Vi var tvungen att döda den, men hur fasen då?? Efter en timme typ ska mamma försöka dammsuga upp den, efter ett tag lyckades hon bara att jag var tvungen att dammsuga en halvtimme till för att han VERKLIGEN skulle vara död! Klockan var då ett på natten, kanske ska söka hjälp? Förövrigt har det kliat i kroppen hela dagen.. JÄVLA SPINDLAR, FÖRSTÖR MITT LIV!!



Älskling och jag har spelat badminton på baksidan, tycker det är så himla kul! Brukar vara rätt vass på det faktiskt men sög lite idag, ska spela mycket mer i sommar iaf.. Kubb o brännboll hoppas jag också mycket på i sommar. :D Efter det blev det benträning och jag tog ut mig riktigt ordentligt, lite pinsamt bara att jag knappt kunde gå hem sen. Såg ut som om det var ngt allvarligt fel på mig! :S Grillad kyckling efter, MUMS! :)

Tycker om den här bilden för jag ser ut som när jag var liten, ser så oskyldig ut.. Å med min älskade nalle också, haha..

Har fått byta ut min älskade kvällkeselladrink mot kvällsprotein (Kasein=långsamtprotein), då jag kommit på att jag är överkänslig mot laktos.. :( Får även byta ut vanlig lättmjölk till morgonhavredrinken mot laktosfrimjölk som är dubbelt så dyrt men innehåller LITE mer protein, inte så gott dock.. menmen så är det! Nu blir det sängen! Natti, Puss! " Du kan inte höra andra skratta åt dig om du skrattar högre!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0